Doğru Oyuncak Seçimi



Çocuklar doğdukları ilk günden itibaren çevrelerindeki dünyayı keşfederek öğrenmeye başlarlar. Oyun, çocuğun duygusal, bilişsel, fiziksel ve sosyal gelişimini destekleyen en doğal aktivite olmanın yanı sıra, aynı zamanda çocuğun kendini ifade edebildiği en doğal ortamdır. Oyunu çocuğun işi olarak düşünürsek, oyuncaklar da bu işi yapmada kullanılan aletlerdir. Çocukların oyundan en iyi şekilde verim alabilmeleri için doğru oyuncak seçimi büyük önem taşır.



Doğru bir oyuncak seçimi için dikkat edilmesi gereken maddeler ise şöyle sıralanabilir:

  • Oyuncak, çocuğun bilişsel ve duygusal gelişimine ve fiziksel yeterliliğine uygun seçilmelidir. Çocukların hayal gücünü kısıtlayıcı oyuncaklar yerine öğrenmelerine katkıda bulunacak, her yönden gelişimini destekleyecek, hayal gücünü kullanmaya yöneltecek oyuncaklar tercih edilmelidir.
  • Oyuncaklar ebeveynler ve çocukları bir araya getirerek, çocuğun erken beyin gelişimine katkıda bulunur ve aile içi ilişkileri destekler. Bu nedenle, yetişkin ve çocuğun etkileşimini destekleyici oyuncaklar seçilmelidir.
  • Kitaplar veya dergiler çocukla beraber okuma yapmak ya da oyun oynamak için kullanılabilir.
  • Her çocuk güvenli fiziksel aktivite sağlayan oyuncaklardan yararlanır. Bunun için çocuğun yaşına uygun, onun için tehlikesiz, iyi yapılandırılmış ve uzun ömürlü olacak oyuncaklar tercih edilmelidir. 
  • Reklamlarda pazarlanan ürünler ön araştırma yapılmadan satın alınmamalıdır. Şiddet, olumsuz sosyal, cinsiyetçi ya da ırkçı mesajlar içerebilecek oyuncaklar tercih edilmemelidir.
  • Video ve bilgisayar oyunlarının kullanım süresi sınırlandırılmalıdır. 5 yaşından küçük çocuklar sadece gelişimleri açısından uygun bilgisayar oyunlarını, bir ebeveyn eşliğinde oynamalıdırlar.
  • Unutulmamalıdır ki, çocuğun hayal gücü sayesinde etraftaki birçok nesne oyuncak işlevi görebilir ve bir oyuncağın iyi olması için de mutlaka pahalı olması gerekmez.

Glassy, D., & Romano, J. (2003). Selecting appropriate toys for young children: The pediatrician's role. American Academy of Pediatrics,111(4), 911-913. doi:10.1542/peds.111.4.911

Hazırlayan: Şevval Çelebi